Leden van Rabobank Haarlem-IJmond hebben tijdens de stemperiode bepaald welke financiële bijdrage de deelnemende clubs en verenigingen ontvangen. Dit is de bijdrage voor RCH Pinguins: Bedrag: € 722,49
Beste leden, vrienden, vriendinnen.
Het is 2024 en dat betekend dat we in de nieuwjaars nacht knallend het Jubileumjaar in gaan.
Op 21-juni van dit jaar bestaat RCH Pinguins 90 jaar. Daar hoort natuurlijk een Jubileum logo bij voor zowel de badge als het Pinguin logo.
Met alle events die er gaan komen en het reguliere competitie programma, beloofd het een heel druk jaar te worden.
Voor nu alle goeds voor 2024 en tot gauw bij RCH Pinguins.
Leden van Rabobank Haarlem-IJmond hebben tijdens de stemperiode bepaald welke financiële bijdrage de deelnemende clubs en verenigingen ontvangen. Dit is de bijdrage voor RCH Pinguins: Bedrag: € 722,49
Wij doen mee met de Grote Clubactie! Steun onze vereniging, koop een lot en help mee ons spaardoel te bereiken. https://wijdoenmee.clubactie.nl/?videoID=0b8548f416f504aeb63b6ef92207c0ecbf174452
Inmiddels heeft Pim Draijer wel heel goed gescoord met de verkoop van de Super Loten aan autobedrijf de Looze, Fortgens adviesgroep, Turner Sports en Nolita pizzeria. Goed bezig Pim.
BALV
Afgelopen dinsdag 16 september was er een druk bezochte buitengewone algemene ledenvergadering (BALV) in ons clubhuis ‘De Kuil’. Aanwezig: leden met stemrecht, ‘virtueel’ de leden die volmachten hadden afgegeven, ouders van jeugdleden die namens hun kinderen konden stemmen en leden die online deelnamen.
Wat ging hieraan vooraf?
Op de gewone algemene ledenvergadering afgelopen maart had het bestuur een begroting laten zien met een groot tekort. De vergadering ging met deze begroting niet akkoord. Om een uitweg te vinden werd een commissie benoemd uit de aanwezige leden (Dave Draijer, Fokke Dijkstra, Aad Otsen, Wim Timmer, Thijn de Ruijter) die de opdracht kreeg te onderzoeken hoe we aan een gezonde begroting zouden kunnen komen.
Op een BALV in mei bracht de commissie verslag uit. Korte samenvatting: de financiële tekorten komen door meerdere aspecten die het spelen in de hoofdklasse met zich meebrengen (licenties, reiskosten, grote line-up voor 3 wedstrijd en bondskosten tegenover tegenvallende inkomsten van sponsoring en publieke belangstelling).
Advies?
Financieel verlies lopend seizoen accepteren (ten koste van de reserves van de club), na dit seizoen het hb heren 1 team een stap terug laten maken naar de 1e klasse, voorwaarden en kosten strikt beheersen door meer bestuurlijke aandacht.
Vervolg
De BALV van mei ging in grote lijnen akkoord met het advies, maar wilde toch nog graag alternatieven naast elkaar zien met de financiële consequenties ervan en zeker weten dat ‘vrijwillige’ degradatie van heren 1 naar de 1e klasse een uitvoerbare optie zou zijn. Dit leidde tot de afspraak voor een BALV in september voor het nemen van een definitieve beslissing.
Voorzitter
Als afsluiter van deze BALV kondigde Frits van Iperen zijn vertrek als voorzitter aan; drukke werkzaamheden, gezin en voorzitterschap zijn steeds lastiger te combineren. Zijn aftreden zou dan plaats vinden op het reguliere moment van aan- en aftreden tijdens de ALV van komend voorjaar.
Erop of eronder, de BALV van 16 september
Voor de vergadering was een oproep uitgegaan om in grote getalen te verschijnen. Bij belangrijke beslissingen is een groot draagvlak zeer gewenst.
De vergadering werd ingeleid door Frits. Frits en ik, Fokke Dijkstra, schrijver van dit verslag, commissielid, waren in vooroverleg tot de conclusie gekomen dat er na deze BALV tot nieuw beleid zou worden besloten waaraan Frits door zijn terugtreden niet meer zou toekomen.
Vandaar dat wij vooraf besloten van de ‘in de plaatsstellingsregeling’ gebruik te maken, een mogelijkheid die door de statuten wordt geboden: Frits treedt terug en stelt mij in de plaats. Met dezelfde regel is Dennis van der Zon bereid gevonden de functie van penningmeester op zich te nemen en hebben Laetitia Dekker en Kim van de Geest als algemeen bestuurslid zitting genomen.
Op Kim van Breukelen, secretaris, en Dave Draijer na, zijn de bestuursleden die er nu zitten ad interim. Bij de komende ALV kan/moet er over die leden gestemd worden.
Vervolgens mocht de nieuwbakken voorzitter, tevens lid van de commissie, de resultaten presenteren.
Er zijn 3 scenario’s doorgerekend en gepresenteerd. 1-Blijven in de hoofdklasse, 2-terug naar de 1e klasse (door de bond toegelaten) of 3-totaal voor breedtesport gaan en dan terug naar de 3e klasse.
Het nieuwe bestuur en de commissie vinden het belangrijk de huidige aanwas van de jeugd vast te houden en verder te ontwikkelen. Daar hoort bij: een zo hoog mogelijke sportieve uitdaging. Dit alles geborgd in een financieel gezonde club.
Daarom een stemadvies voor terug naar de 1e klasse, optie 2. Deze optie komt in de financiële doorrekeningen ook als meest aantrekkelijke naar voren.
De stemming
Alle aanwezigen stemden voor optie 2: terug naar de 1e klasse. Van de online stemmers was er 1 tegen. Van de uitgebrachte stemmen was het resultaat daardoor 93 voor, 1 tegen.
Voorstel aangenomen
Intussen is deze uitslag met de bond gedeeld.
En nu?
Voordat wij uit elkaar gingen heeft het bestuur aangekondigd op alle leden een beroep te doen de schouders eronder te zetten; vele handen maken licht werk! We stellen een lijst van uit te voeren taakjes en taken op die door de hele vereniging rond zal gaan en waarop iedereen kan/moet aangeven wat zijn/haar/hun bijdrage wordt.
Namens het hele bestuur,
We gaan er iets moois van maken!
Fokke Dijkstra
Het Honk en Softbal weekend zit er weer op. Bij onze prachtige club kunnen we terugkijken op een mooi weekend voor met name onze jeugd. Dit weekend stond namelijk het Jeugdkamp op de agenda. Een vol programma met tal van activiteiten, slapen in tenten, ontbijt, lunch en avondeten in de kantine en vooral heel erg veel plezier. Op zaterdagochtend een clinic door onze toppers van Heren 1. In de middag een spelactiviteit op het speelterrein Meermond. ’s avonds gezellig spelletjes in de kantine. Op de zondag een Mix softbaltoernooi tussen de teams onderling. Omdat iedereen al weer heel vroeg wakker was en het in de middag zou gaan regenen werd het toernooitje naar voren verplaatst in de ochtend zodat er met droog weer gespeeld kon worden. Daarna Lunch en slidings maken op met zeep natgemaakte zeilen. Als afsluiting de prijsuitreiking in de kantine.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd toernooi met dank aan alle vrijwilligers. Top gedaan.
Ook dank aan de Heer Dorrestijn voor het maken van de foto’s.
Vandaag hebben Robert Paulus en Youri Tomassen de verrijdbare en inklapbare slagkooi afgemaakt die we van Olympia Haarlem hebben overgnomen. Weer een hele verbetering. De kooi moest wel wat opgeknapt worden. Zo waren de lagers van het zwenkwiel er helemaal uit en moesten de andere wielen ook gefixt worden. Het voormalige backstop-net kwam goed van pas om de kooi van een net te voorzien. Deze past ook beter door het hek in het rechtsveld.
De oude slagkooi was meer dan 40 jaar oud en was nu wel aan vervanging toe op het hoofdveld. We gooien ‘m zeker niet weg, maar wordt hergebruikt op het tussenveld. Goed gedaan mannen.